Helg o Staket

Charlotte Perrelli

Sista helgen med 5 föreställningar. My god! Snart är det över…. 14 föreställningar kvar. Sedan är det punkt för Evita för denna gången.

Vårt bygge hemma rullar på i sin stilla takt…

Så här ser det ut nu när vi har kommit en bit med staketbygget:) Bilder lite huller om buller men visst börjar det bli fint?

Samma typ av staket o mur som jag hade i mitt förra hus och jag och Anders fullkomligt älskade det. Adrian kommer inte att kunna springa ut på vägen om han nu skulle få förs sig det…( även om man aldrig släpper honom ur sikte) och jag tycker det ser väldigt tjusigt ut.

   

                       

Sommarpresent!

Charlotte Perrelli

Jag har fått en sommarpresent av min gullige blivande man!!!! Sååå fin;)))) Perfekt med en söt liten shoppingbil,  MiniCooperS som går att parkera lätt överallt! Jätteroligt. Jag som är van vid stora höga bilar är helt ovan, det känns som jag kör en Go kart!! Vääääldigt roligt! Tack min älskade! Jag blir så bortskämd…

   

  

 

Yogapass

Charlotte Perrelli

När jag tog mitt Yoga pass idag så följde Angelo med och fick testa lite boxning!!! Bästa Lena coachade honom på e2elements.

Min favoritstund på veckan! Egotid- bara för mig och min kropp!   

       

   

   

Bullbak & Smoothie

Charlotte Perrelli

Ikväll har barnen bakat kanelbullar och jag har gjort smoothies till mig och Anders. Det bästa av två världar. Bullarna var magiska, det finns nästan inget som är så gott. Älskar när man gör dem med mandelmassa, det har jag gjort sedan barnen var små och det är verkligen deras favorit oxå.

ca 40 bullar eller 4 längder

  • 150 g smör eller margarin, rumsvarmt (eller 1½ dl flytande)
  • 5 dl mjölk
  • 50 g (1 pkt) jäst för söta degar
  • 1 dl strösocker eller vit baksirap
  • ½ tsk salt
  • eventuellt 2 tsk stött kardemumma
  • 800 g (ca 1,4 l )

 

Mandelmassaoch kanelfyllning

  • Bred ut 50 g mjukt smör på den kavlade degen
  • Strö på 2 msk strösocker blandat och strö över mald kanel
  • Grovriv 100 g mandelmassa och fördela den över

 

Så här tillagar du receptet (ca 120 minuter):

1. Värm mjölken till 37°C (fingervarmt).

2. Smula ner jästen i en degskål på 3-4 l. Häll över mjölken och rör om. Tillsätt matfettet i bitar, socker eller sirap, salt och eventuell kardemumma.

3. Mät upp mjölet. Häll det luftigt direkt ur påsen i ett litermått. Skaka inte måttet. Tillsätt mjölet men spar ½ dl till utbakningen.

4. Arbeta degen kraftigt, cirka 5 minuter med maskin eller 10 minuter för hand, tills den känns smidig.

5. Låt degen jäsa övertäckt med bakduk cirka 30 minuter.

6. Arbeta ner degen med maskin eller knåda den lätt på mjölat bakbord. Dela degen i 4 delar. Kavla ut varje del till en avlång kaka.

7. Rör ihop ingredienserna till valfrifyllning och bred ett tunt lager på kakan. Rulla ihop till en rulle. Fler utbakningsförslag,se förslag längre ner.

8. Låt bröden svalna på galler under bakduk.

Bullar: Skär rullen i 10 delar och lägg dem med snittytan upp i pappersformar eller på plåtar täckta med bakplåtspapper. Låt jäsa under bakduk cirka 40 minuter. Värm ugnen till 225-250°C. Pensla och grädda bullarna mitt i ugnen, 5-10 minuter.

Klippta längder: Klipp jack i rullen och lägg en flik till vänster, nästa till höger osv. Låt jäsa under bakduk cirka 30 minuter. Värm ugnen till 200°C. Pensla och grädda längderna i nedre delen av ugnen, cirka 20 minuter.

 

 

Smoothies

I burk med laktosfri kvarg naturell

i näve färsk spenat

riv en cm ingefära

frysta hallon och blåbär

äppelmust

 

Det blir ca 2 höga glas och det är underbart gott!!